dijous, 2 d’octubre del 2008

Programa PRIMERS TALLERS DE GÈNERE I COMUNICACIÓ de Catalunya

Programa PRIMERS TALLERS DE GÈNERE I COMUNICACIÓ de Catalunya


Equip de professores
. • Sandra Chaher (ARTEMISA, Argentina) periodista i antropòloga. Presidenta d’Artemisa comunicación, s’ha especialitzat en projectes, docència i assessoria de gènere.
. • Marta Corcoy (ADPC, Catalunya) periodista i docent a la UAB, experta en comunicació i assessora en periodisme local. Especialista en l’aplicació d’un llenguatge igualitari a les revistes municipals.
. • Cristina Fraga (AMECO press, Estat espanyol) periodista i Presidenta d’AMECO. És guionista i directora de diversos video-reportatges, per a l’Instituto de la Mujer de Madrid.
. • Soledad Jarquín (CIMAC, Oaxaca, Mèxic) periodista. Cap de la corresponsalia de CIMAC noticias a Oaxaca. Editora de Las Caracolas (suplement del diari El Imparcial).
. • Sara Lovera (SEMlac, CIMAC, Mèxic D.F.) periodista i docent. Pionera en la formació de xarxes de dones a Mèxic i de xarxes de dones periodistes. Ha impartit més de 200 tallers a Llatino Amèrica i a l’Estat espanyol.
. • Mirta Rodríguez Calderón (SEMlac, Cuba i República Dominicana) periodista, politòloga i docent en comunicació a la Facultad Latino Americana de Ciencias Sociales de Santo Domingo.

* Totes les professores són de la Xarxa Internacional de Periodistes amb Visió de Gènere.


PROGRAMA
PART TEÒRICA: 6 h
Mòdul A: 20/30 alumnes (comú a periodistes dels mitjans i comunicadores/ors)
1.Polítiques públiques de “la dona” fins arribar a les polítiques del gender mainstreaming. Breu història de la incorporació de la “discriminació positiva” (acció positiva) a l’agenda pública.
2.La manca de representació equitativa de les dones en l’agenda informativa (professional, social...) El per què de la invisibilització de les dones per part de les i els periodistes.
3.La comunicació en l’agenda del moviment de dones i el tractament que se’n fa des dels mitjans.
Mòdul B: 10/ 15 alumnes (periodistes)
1.Les noticies tenen sexe. Què prioritzen els gabinets de premsa i com és reflecteix en els mitjans de comunicació.
2.Recomanacions i bones pràctiques per a les redactores i redactors. Objectivitat / subjectivitat i perspectiva de gènere. Modificacions i canvis de sentit quan s’elabora la informació.
3.Comunicació transversal o gender mainstreaming en comunicació. Què és gènere. Com s’analitzen els mitjans. Necessitat de conèixer el transcórrer de les dones.
Mòdul C: 10/15 alumnes/os (comunicadores/ors d’associacions de dones i ONG)
1.Avantatges de la integració a les xarxes. Composició de les xarxes: només dones; dones i homes... Experiències i exemples.
2.Agències de notícies amb perspectiva de gènere: SEMlac (Amèrica Llatina i el Carib), CIMAC (Mèxic, Trilateral, Amèrica Llatina), ARTEMISA (Argentina) i AMECO (Estat espanyol).
3.Projecte d’ Agenda mediàtica de gènere: com aconseguir un consens temàtic entre els moviments associatius de dones, ONG i periodistes des d’una perspectiva de gènere.

PART PRÀCTICA: 6 h
Mòdul A: 20/30 alumnes (comú a periodistes dels mitjans i comunicadores/ors)1.Decàleg per a l’anàlisi dels mitjans a Catalunya. 2.Monitoring internacional i la seva importància.
Mòdul B: 10/ 15 alumnes (periodistes)
1.Recomanacions per elaborar les informacions sobre violència. Violència domèstica, de gènere i masclista no són termes sinònims; per contra, corresponen a un corpus jurídic determinat i diferenciat.
2.Anàlisi d’ informacions i balanç en el rodatge de les organitzacions especialitzades en gènere i comunicació.
3.Com aplicar la perspectiva de gènere.
4.Elaboració per part de les assistents als tallers d’una agenda periodística de gènere per a cada territori. Es presentaran el dissabte 11 al matí al Col·legi de Periodistes de Catalunya, Barcelona.
Mòdul C: 10/15 alumnes/os (comunicadores/ors i ONG)
1.Explicació de les diferents experiències d’agències amb visió de gènere i d’organitzacions especialitzades amb gènere i comunicació: SEMlac, CIMAC, ARTEMISA, AMECO i ADPC.
2.Elaboració d’una agenda temàtica de gènere per a cada territori i proposta de professionals que hi col·laborin. Es presentaran el dissabte 11 al matí al Col·legi de Periodistes de Catalunya, Barcelona.

ACTE DE CLOENDA

Dissabte 11 d’octubre de 2008 · 12 h
TAULA RODONA –DEBAT :
Per què els mitjans continuen reproduint models patriarcals?
Amb la participació de: Marta Selva, presidenta de l’ICD; Montserrat Minobis, presidenta de la XIDPIC. CAT i moderadora de la taula; Sara Lovera, fundadora de CIMAC, Mèxic; Miquel Molina, sots-director de La Vanguardia; Jordi Busquet, sots-director de El Periódico de Catalunya; Toni Cruanyes, director adjunt de l’Avui; Gonçal Mazcuñan, president executiu de Regió7; Ferran Espada, director adjunt d’El Punt; Esther Fernández, cap d’anàlisi de públic i incidència social de TV3; i representant de Catalunya Ràdio; Dolors Comas d’Argemir, consellera del CAC (Comissió d’operadors i de gènere) i una ‘fila 0’ de directores i directors i caps de redacció dels mitjans de comunicació de Catalunya.

Col·legi de Periodistes de Catalunya – Rambla de Catalunya 10 pral. · Barcelona
HORARIS
Matí: de 10.30 a 14.30 h (mòdul B). Dies de la setmana segons territori. Tarda: 15/15.30 a 19/19.30 h (mòduls A i C). Dies de la setmana segons territori. Barcelona: tarda de 16 a 20 h. Dies de la setmana segons mòduls. Comissió de Formació: Lina Barber i Sara LoveraComissió de Coordinació de la XIDPIC.CAT: Montse Minobis, Tona Gusi, Lina Barber i Lídia Vilalta.Gabinet de Comunicació de la XIDPIC.CAT i Inscripcions (20 €): Lídia Vilalta, tcgenere@gmail.com